ویتامین e و تمام ویژگی ها ، فواید ، عوارض این ویتامین

0

ویتامین E و تمام ویژگی ها ، فواید ، عوارض این ویتامین

ویتامین E به طور طبیعی در بعضی غذاها یافت می‌شود و بصورت مکمل نیز در دسترس است. به طور طبیعی ویتامین E در هشت فرم شیمیایی (آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوفرول و آلفا، بتا، گاما و دلتا تکتورینول) وجود دارد که دارای سطوح مختلف فعالیت بیولوژیکی هستند. ویتامین e و تمام ویژگی ها ، فواید ، عوارض این ویتامین

غلظت سرمی ویتامین E بستگی به کبد دارد که مواد مغذی را پس از فرم‌های مختلف از روده کوچک جذب می کند. آنتی اکسیدان ها از سلول در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد سبب آسیب سلول ها می‌شوند و ممکن است به توسعه بیماری های قلبی عروقی و سرطان کمک کنند.

منابع ویتامین E

غذاهای متعددی دارای ویتامین E هستند. آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی یکی از بهترین منابع می‌باشند. و مقدار قابل توجهی نیز در سبزیجات با برگ سبز و غلات غنی شده و حبوبات موجود است .

غذا هر وعده (mg) ارزش روزانه (درصد)
روغن ریشه گندم، یک قاشق غذاخوری ۲۰٫۳ ۱۰۰
دانه آفتابگردان،تَف داده، ۲۸ گرم ۷٫۴ ۳۷
بادام، تَف داده، ۲۸ گرم ۶٫۸ ۳۴
روغن آفتابگردان ، یک قاشق غذاخوری ۵٫۶ ۲۸
فندق، تَف داده، ۲۸ گرم(یک اونس) ۴٫۳ ۲۲
کره بادام زمینی، ۲ قاشق غذاخوری ۲٫۹ ۱۵
بادام زمینی، تَف داده، ۲۸ گرم ۲٫۲ ۱۱
روغن ذرت، یک قاشق غذاخوری ۱٫۹ ۱۰
اسفناج، پخته شده، ½ فنجان ۱٫۹ ۱۰
کلم بروکلی، خرد شده، آب پز، ½ فنجان ۱٫۲ ۶
روغن سویا، یک قاشق غذاخوری ۱٫۱ ۶
کیوی، ۱ عدد متوسط ۱٫۱ ۶
انبه ، خرد شده ½ فنجان ۰٫۷ ۴
گوجه فرنگی خام، ۱ عدد متوسط ۰٫۷ ۴
اسفناج خام ۱ فنجان ۰٫۶ ۳
بهترین زمان ورزش برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی
حتما بخوانید

مردم می‌توانند با انتخاب رژیم غذایی مناسب و قرار دادن خوراکی‌هایی مانند آجیل، میوه و سبزیجات در برنامه روزانه کمبود ویتامین E بدن خود را جبران کنند. ویتامین e و تمام ویژگی ها ، فواید ، عوارض این ویتامین

کمبود ویتامین E

کمبود جدی ویتامین E و علائم آشکار آن به ندرت کشف می‌شود چون اغلب مردم در برنامه روزانه خود از این ویتامین استفاده می‌کنند. نوزادانی که با وزن بسیار کم (کمتر از ۱۵۰۰ گرم) متولد می‌شوند ممکن است کمبود ویتامین E داشته باشند.

مکمل‌های این ویتامین خطر ابتلا به برخی از عوارض مانند اثرات شبکیه چشم را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت در این کودکان افزایش پیدا کند.

از آنجا که دستگاه گوارش نیاز به چربی برای جذب ویتامین E دارد، افرادی که دارای اختلالات جذب چربی هستند، بیشتر کمبود این ویتامین را احساس می‌کنند. کمبود این ویتامین حتی منجر به اختلال در پاسخ ایمنی بدن می‌شود.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین E برای حفظ سلامتی و پیشگیری و درمان بیماری ها مفید است. و عملکرد آنتی اکسیدان آن در فرآیندهای ضد التهابی، مهار تجمع پلاکت‌ها و افزایش ایمنی بدن مناسب می‌باشد.

شواهدی وجود دارد که ویتامین E به جلوگیری یا تسکین بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. مواد مغذی باعث جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول می‌شود.

مطالعاتی نشان داد که مصرف زیاد این ویتامین، خطر عوارض بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش نمی‌دهد.

طبق تحقیق منتشر شده اثرات ویتامین E بر روی قلب و عروق با آزمایش بر روی حدود ۴۰۰۰۰ زن سالم حدود ۴۵ ساله که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام پذیرفت.

نتایج به دست آمده بدین صورت بود: کاهش ۲۴ درصدی مرگ و میر و بیماری قلب و عروقی . همچنین در افراد بالای ۶۵ سال نیز که در معرض حمله قلبی قرار داشتند ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌داد.

ارتباط ذهن و عضله
حتما بخوانید

دیگر نتایج بدست آمده حاکی از آن دارد که کمبود ویتامین E میتواند در بهبودی سنگ کلیه  نیز موثر واقع شود .

سرطان

مواد مغذی آنتی اکسیدان مانند ویتامین E از ترکیبات سلولی و اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محفاظت می‌کند و بدون کنترل آنها ممکن است به پیشرفت سرطان منجر شود.

طبق دو مطالعه و تحقیق جداگانه به این امر رسیدگی شد که آیا مکمل‌های ویتامین E ممکن است افراد را از خطر سرطان در امان نگه دارند یا خیر؟ طبق مطالعه اول که بین زنان و مردان بالای ۵۵ سال صورت گرفت این تعداد روزانه ۴۰۰ وات ویتامین E مصرف می‌کردند و علامت خاصی که منجر به بهبودی افراد دارای بیماری سرطان یا مرگ بر اثر سرطان داشته باشند یافت نشد. در تحقیق دوم نیز که بین زنان بالای ۴۵ سال صورت پذیرفت این افراد روزانه ۶۰۰ وات ویتامین E استفاده می‌کردند که هیچ علامتی از کاهش خطر ابتلا به سرطان کشف نشد.

اختلالات چشمی

پیرچشمی و آب مروارید یکی از شایع ترین علل از دست دادن بینایی در افراد مسن است. دلیل آن هنوز مشخص نشده است، اما اثرات تجمعی استرس اُکسایشی به عنوان یک نقش تعیین شده می‌باشد.

اگر اینطور باشد مواد مغذی با عملکردهای آنتی اکسیدان مانند ویتامین E می‌تواند برای پیشگیری و درمان این شرایط  استفاده شود.

مشکلات مغزی

مغز دارای میزان مصرف اکسیژن بالا و فراوانی اسیدهای چرب اشباع نشده در غشای سلول های عصبی است. محققان عنوان کرده اند که اگر آسیب رادیکال تجمعی به نورون ها در طول زمان موجب کاهش زیست شناختی و بیماری های نورودنراتیو مانند بیماری آلزایمر شود، مصرف آنتی اکسیدان های کافی یا مکمل ( مانند ویتامین E ) ممکن است برای مراقبت و حفاظت مغز مناسب باشد.

آیا مصرف دگزامتازون باعث افزایش وزن می‌شود؟
حتما بخوانید

خطرات بهداشتی مصرف بیش از حد ویتامین E

تحقیقات اثرات نامطلوب در مورد مصرف ویتامین E از طریق مواد غذایی را مشاهده نکرده است. با این حال، دوزهای بالا از مکمل می‌تواند خونریزی و انعقاد خون را در حیوانات متوقف کند.

پیامدهای این بررسی‌ها برای مشخص شدن اثرات جانبی مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا مشخص نیست.

شرکت کنندگان در این مطالعات اغلب به طور متوسط میانسال یا سالمند بودند. این شرکت کنندگان اغلب علاوه بر ویتامین E مکمل‌های دیگری نیز مصرف می‌کردند.

طبق مطالعات انجام شده در کشورهای در حال توسعه که کمبود مواد مغذی رایج است نشان داد که در آن مکمل‌های ویتامین E برای پیشگیری اولیه بیماری‌های مزمن موثر است.

داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکتی

ویتامین E می تواند تجمع پلاکت ها و عوامل انعقادی وابسته به ویتامین K را متوقف کند. در نتیجه مصرف دوزهای بالا با داروهای ضد انعقاد یا ضد ترومبول، مانند داروی (کومادین)، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

شیمی درمانی و پرتودرمانی

انکولوژیست ها عموما استفاده از مکمل های آنتی اکسیدان در شیمی‌درمانی سرطانی یا پرتودرمانی را به طور کلی توصیه نمی‌کنند، زیرا ممکن است اثر داروها را کاهش دهند.

ویتامین E و رژیم های سالم

دستورالعمل رژیم غذایی به این امر اشاره می کند که نیازهای غذایی باید به طور کلی از غذاهای روزانه تأمین شود.

در بعضی موارد، غذاهای غنی شده و مکمل های غذایی ممکن است در ارائه یک یا چند ماده مغذی مفید باشند که در مواردی ممکن است در مقادیر کمتر از حد توصیه شده مصرف شود.


 

  •  ویتامین e
  •  ویتامین e برای زیر چشم
  •  ویتامین e برای چی خوبه
  •  ویتامین e برای پوست
  •  ویتامین e قرص
  •  ویتامین e در بدنسازی
  •  ویتامین e مورد نیاز روزانه
  •  ویتامین e برای مو
  •  ویتامین e برای مردان

ویتامین e را کی بخوریم

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
4 (1 رای)