ورزش های مناسب سفر برای جلوگیری از لخته شدن خون

0

تحقیقات نشان می دهد که میزان مرگ و میر سالانه افراد در اثر لخته شدن خون بیشتر از عوامل دیگری مثل سرطان پستان، HIV و حتی تصادفات رانندگی است. بعضی عوامل مانند سن، وزن و سلامت کلی بدن می توانند شما را در معرض ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) یا همان لخته شدن خون قرار دهند. عدم درمان آن باعث می شود یک تکه لخته خون در بدن حرکت کند و مثلاً با رفتن به شش موجب آمبولی شش شود. لذا جلوگیری از بروز این مشکل به خصوص برای افرادی که زمینه ی ابتلا به آن را دارند بسیار اهمیت دارد. ورزش های مناسب سفر برای جلوگیری از لخته شدن خون

در زندگی روزمره می توان از روش های بسیاری برای جلوگیری از لخته شدن خون کمک گرفت. به عنوان مثال جلوگیری از لخته شدن خون و رقیق کردن آن با ویتامین E یکی از راه های موثری است که می توان به آن اشاره کرد. اما چگونه می توان از لخته شدن خون در شرایطی خاص مانند مسافرت های طولانی جلوگیری کرد. ورزش های مناسب سفر برای جلوگیری از لخته شدن خون

در این مقاله قصد داریم تا ورزش های بسیار سبکی را به شما معرفی کنیم تا با انجام آنها در حین سفر از لخته شدن خون جلوگیری کنید.

جلوگیری از لخته شدن خون در حین سفر

۱- در حالی که روی صندلی هواپیما یا اتوبوس نشسته اید، پاها را به طور مداوم و تمامی جهت ها باز و بسته کرده و در آن ها کشش ایجاد کنید. این کار باعث حفظ جریان خون در پاهایتان خواهد شد.

  • برای این کار یکی از پاها را باز کرده و زانو را صاف کنید. حالا قوزک پا را به سمت خودتان خم کنید؛ به طوری که انگشتان پا به سمت خودتان باشد. چند ثانیه ای این حالت را حفظ کرده و برای پای دیگر نیز این کار را تکرار کنید.
  • زانو را داخل شکم و روی قفسه سینه جمع کنید. این حالت را ۱۵ ثانیه نگه دارید. سپس آن را رها کرده و برای پای دیگر تکرار کنید. این حرکت را هر دفعه ۱۰ بار انجام داده تا خون در پاها گردش یابد.
  •  پاها و ران ها را باز کرده و آرنجتان را روی ران بگذارید. سپس به آرامی به جلو خم شده تا کشش را در ران ها احساس کنید. ۱۰ تا ۳۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید.
مقاله درمورد چطور میتوانیم قد بلند داشته باشیم ؟ ( چطور قد بلند تر به نظر برسیم ؟) 2020
حتما بخوانید

۲- بلند شوید و راه بروید.

  • نشستن طولانی مدت، گردش خون را در پاها کاهش داده و احتمال لخته شدن خون بیشتر خواهد شد. احتمال وقوع این اتفاق زمانی بیشتر خواهد شد که یکی از پاها را روی پای دیگر بیندازید. سعی کنید در فواصل زمانی کوتاه از جا بلند شده و قدم بزنید.

۳- همیشه در سفر شلوار و کفش های گشاد و راحت بپوشید.

  • همچنین برای حفظ گردش خون، پاها را در جهات مختلف بچرخانید. سینه ی پا را محکم به زمین فشار داده و عضلات پا را فعال نگه دارید.

۴- اگر رانندگی می کنید، پس از هر یک ساعت رانندگی، به مدت ۵ دقیقه پیاده شده و به پاهایتان نرمش دهید.

عوامل زیر باعث افزایش میزان خطر لخته شدن خون می شود:

  •  آسیب دیدن و جراحی پاها
  • وجود سابقه شخصی یا خانوادگی لخته شدن خون
  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • سن بیش از ۴۰ سال
  • تغییرات هورمونی ( مانند استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری، درمان های هورمونی، بارداری)

علائم لخته شدن خون را بشناسید

  • اگر جزو افرادی هستید که ساعت های بسیار طولانی می نشینید؛ خطر لخته شدن خون در شما بیشتر است.
  •  اگر متوجه تورم در پا یا بازو شدید، ممکن است خون در آن ناحیه لخته شده باشد. به خصوص اگر تنها یک پا یا یک بازو تورم داشته باشد.
  • در اطراف لخته خون ممکن است پوست قرمز، گرم و دردناک باشد. اگر تورم یا قرمزی وجود ندارد، اما در پا یا بازو احساس درد دارید و علتی در آن نمی بینید، ممکن است لخته خون داشته باشید.
  • اگر متوجه ضربان قلب نامنظم یا سریع، درد قفسه سینه، دشواری تنفس یا سرگیجه شدید، ممکن است آمبولی ریه داشته باشید.
در دوران بارداری چطور ورزش کنیم؟
حتما بخوانید

 


 

  •  رپورتاژ
  •  گروه خون
  •  ورزش در مسافرت
  •  لخته شدن خون در پا
  •  لخته شدن خون در ریه
  •  لخته شدن خون به انگلیسی
  •  لخته شدن خون پریود
  •  لخته شدن خون
  •  لخته شدن خون در مغز
  •  لخته شدن خون قاعدگی
  •  لخته شدن خون در سر
  •  لخته شدن خون چیست؟

لخته شدن خون در قلب

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
( رای)