ضعف حین ورزش | چرا موقع تمرین دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوم؟

0

ضعف حین ورزش و تمرینات، این احساسی است که تابه‌حال خیلی از افراد تجربه کرده‌اند. اگر احساس ضعف حین ورزش و تمرینات دارید، نگران نباشید؛ چون یک راه‌ِحل آسان برایش وجود دارد. ضعف حین ورزش | چرا موقع تمرین دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوم؟

البته بهتر است که ابتدا فهرستی از دلایل ضعف حین ورزش را بررسی کنیم و بعد هم در ادامه این مطلب از تناسب اندام با بهترین راهکار برای حذف همیشگیِ بی‌حالی در تمرینات آشنا بشویم.

علت بی‌حالی و ضعف حین ورزش چیست؟

ورزش می‌تواند به سلامتی جسمی و روحی شما کمک کند، اما اگر احساس سرگیجه، بی‌حالی و ضعف حین ورزش دارید، ممکن است نشان از وجود مشکلات بالقوه باشد. کارآفرینی

دلایلش می‌تواند ساده باشد مثل افت قندخون، یا دلیل پیچیده و مهمی داشته باشد مثل وجود مشکلاتی در سلامتی شما.

اگر در طول تمرین احساس سرگیجه و بی‌حالی دارید، فعالیت ورزشی را متوقف کنید و در حین ارزیابی وضعیت، مکانی امن برای نشستن و استراحت پیدا کنید. چون ادامه تمرین شما می‌تواند منجر به آسیب شود. در ادامه مهم‌ترین دلایل احتمال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دلیل بی‌حالی و ضعف حین ورزش به قلبم مربوط میشه؟

طبق تحیقات دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا، در هنگام ورزش قلب در تلاش است تا جریان خون بیشتری را به عضلات فعال برساند.

اما اگر شما در حین تمرین شدید وسط ست‌های پرتکرار ناگهان متوقف شوید و استراحت کنید، کاهش ناگهانیِ گردش خون می‌تواند باعث شود شما احساس سستی و ضعف حین ورزش داشته باشید.

ویتامین e و تمام ویژگی ها ، فواید ، عوارض این ویتامین
حتما بخوانید

از آنجاکه رگ‌های خونی در پی تمرین سنگین و گشاد می‌شوند، توقف ناگهانی تمرینات باعث افت فشار خون و سرگیجه می‌شود.

با این حال، اگر احساس ضعف حین ورزش را تجربه کردید، و نه در بین زمان استراحتِ بین ست‌های تمرین، این می‌تواند یک مشکل قلبی جدی را نشان دهد و ممکن است مراقبت پزشکی لازم باشد.

دچار بی‌حالی و ضعف حین ورزش میشم، شاید قندم پایین افتاده؟!

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین وقتی بروز می‌کند که مغز به اندازه کافی گلوکز برای عملکرد کامل دریافت نکرده باشد.

طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، اگر تمرینات پرفشار دارید و مقادیر کافی کالری به شما نرسد، قندخون شما پایین می‌افتد و درنتیجه ممکن است احساس بی‌حالی یا لرز و سرگیجه و ضعف حین ورزش را تجربه کنید. ضعف حین ورزش | چرا موقع تمرین دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوم؟

خوردنِ میان‌وعده‌های سالم مانند آجیل، انواع توت‌ها یا سبزی‌جات می‌تواند به شما در حفظ ثبات قند خون در طول روز و همین‌طور حین تمرین کمک کند.

پس اگر به‌طور معمول یا همیشه این مشکل را دارید، به پزشک مراجعه کنید تا سطح گلوکز شما بررسی شود.

مقصر بی‌حالی و ضعف حین ورزش ممکن است گرمازدگی باشه؟

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یکی از دلایل احتمالیِ بروز سرگیجه و ضعف حین ورزش را گرمازدگی یا بالارفتنِ بیش‌ازحد دمای بدن می‌داند.

وقتی بدن شما حین ورزش خیلی خیلی گرم می‌شود، دیگر تعریق به‌صورت طبیعی برای کنترل دمای بدن کافی نیست.

اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکرده باشید، یا اگر بیش‌ازحد عرق کرده باشید و نمک طبیعیِ بدن را به مقادیر زیاد از دست دهید، گرما باعث می‌شود تا احساس سرگیجه و ضعف حین ورزش داشته باشید.

مقاله درمورد قوز کمر: علل به وجود آمدن به همراه راه‌های درمان قوز در خانه 2020
حتما بخوانید

اگر فکر می‌کنید گرمازده شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید؛ چون گرمازدگیِ درمان‌نشده می‌تواند منجربه گرگرفتگی‌های خطرناک یا حتی غش‌کردن شود. برای محافظت از خود، آب زیادی بنوشید و از ورزش در ساعات داغ روز خودداری کنید.

 

دلیل بی‌حالی و ضعف حین ورزش به خواب و استراحتم ربط داره؟

یکی از بارزترین دلایل بی‌حالی و ضعف حین ورزش، نداشتن خواب و استراحت کافی برای ریکاوری است.

اگر برنامه خواب شما ناکافی یا نامناسب باشد، همه جنبه‌های زندگی ازجمله ورزش و تمرین تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد. فراموش نکنید همان‌قدرکه پایبندی به تمرینات مهم است، پایبندی به ریکاوری هم مهم و ضروری است.

تمرین بدون استراحت و خواب کافی، نه‌تنها پیشرفت شما را متوقف می‌کند، بلکه خطر آسیب‌دیدگی را هم افزایش می‌دهد.

وقتی دچار ضعف حین ورزش میشم باید چه کار کنم؟

درمان احساس ضعف و بی‌حالی و سرگیجه حین تمرین بستگی به علت اصلی مشکل دارد.

در بعضی موارد، درمان ساده است. در بعضی دیگر هم شاید لازم باشد که برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود.

اما راه‌ِحل‌های زیر می‌تواند برای رفع این مشکل کمک‌کننده و مو‌ٔثر باشد:

میان‌وعده رژیم غذایی ورزشی را با خود ببرید

وقتی به باشگاه می‌روید یک خوراکی مختصر و قندی طبیعی مثل یک عدد موز یا چند خرما، انجیر، توت خشک که در لیست برنامه غذایی‌تان هم ذکر شده، همراه خود داشته باشید تا از افت قندخون و بی‌حالی و ضعف حین ورزش در پی آن جلوگیری کنید.

چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید

بنشینید و سر خود را بین زانوهایتان قرار دهید، این‌کار باعث افزایش جریان خون به مغز  می‌شود. همچنین حتما به‌آرامی نفس عمیق بکشید و دم و بازدم را به‌خوبی داشته باشید.

مقاله درمورد دانلود موسیقی های باشگاه بدنسازی - نسل آهن مگ 2020
حتما بخوانید

به میزان کافی آب بنوشید

همان‌طورکه گفتیم یکی از عوامل سرگیجه و بی‌حالی حین ورزش می‌تواند کم‌آبی باشد. بدن شما باید روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب دریافت کند، تا حدی که ادرار زردکم رنگ باشد. اگر در هوای بسیار گرم یا مرطوب ورزش می‌کنید، سعی کنید مایعات خنک (نه سرد) بنوشید تا به خنک‌شدنِ بدنتان کمک کند.

مربی خودتان نباشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از شروع هر ورزشی انجام دهید، رفتن سراغ بهترین مربی است، تا همه مشکلات و سابقه شما را بررسی کند و بهترین برنامه ورزشی  را برایتان طراحی کند. البته برنامه ورزشی شما بدون‌ِشک به رژیم نیاز دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشید و بدونِ آسیب، بی‌حالی و ضعف حین ورزش به بهترین نتیجه برسید.

مراقبت‌های پزشکی را لحاظ کنید

اگر علی‌رغم انجام اقدامات لازم برای متوقف‌کردنِ سرگیجه و بی‌حالی و ضعف حین ورزش باز هم علائم ادامه داشت، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید تا دلایل احتمالی زیر را بررسی کند:

  • دیابت
  • بارداری
  • کم‌آبی شدید
  • افت قندخون شدید
  • مشکلات مربوط به فشارخون
  • مشکلات قلبی، مثل نوسان ضربات قلب

 در بیشتر اوقات احساس ضعف حین ورزش دلیل جدی و خاصی برای نگرانی ندارد. چون معمولاً نشان‌دهنده این است که موارد ساده‌ای که در بالا ذکر شد، رعایت نشده است.

پس بهترین و مطمئن‌ترین کار این است که زیر نظر مربیان حرفه‌ایِ ورزش و تغذیه به تمرینات خود ادامه دهید.

اگر سؤالی داشتید برای ما در قسمت نظرات بنویسید یا در قسمت چت آنلاین با کارشناسان تناسب اندام در ارتباط باشید.

  • کیفیت مطلب
به طور کلی
4.8
در حال ارسال
نظرات کاربر
( رای)