خانه / آموزش / مقالات / ویتامین b12 : خواص ویتامین b12 به استنادهای علمی
ویتامین b12 : خواص ویتامین b12 به استنادهای علمی

ویتامین b12 : خواص ویتامین b12 به استنادهای علمی

ویتامین B12 یا کوبالامین یک ویتامین ضروری می باشد که بدن انسان قادر به تولید آن نیست اما شدیدا به آن نیاز دارد ، کوبالامین به طور طبیعی در محصولات لبنی و دامی یافت می شود و یا باید آن را به صورت مکمل ، دارو های تزریقی و خوراکی استفاده نمود . ویتامین b12 : خواص ویتامین b12 به استنادهای علمی

این ویتامین  نقش زیادی در بدن ایفا می کند و عملکرد طبیعی سلول های عصبی را پشتیبانی می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز خون و سنتز DNA مورد نیاز است .

برای اکثر افراد مسن و زنان باردار استفاده از ویتامین B12 توصیه شده است . این ویتامین می تواند بدن را به شکل چشمگیری دچار تغییر کند مانند : افزایش انرژی ، بهبود حافظه و جلوگیری از بیماری قلبی . در این مقاله قصد داریم ۹ مزیت و قابلیت ویتامین B12 را معرفی کنیم :

۱- ویتامین B12 از تشکیل سلول های سرطانی و کم خونی جلوگیری می کند

این ویتامین در تشکیل سلول های قرمز دخیل است. هنگامی که سطح این ویتامین بسیار پایین است، تولید گلبول های قرمز  به سختی صورت می گیرد و باعث کم خونی مگالوبلاست می شود .

کم بود گلبول های قرمز می تواند باعث ضعف و خستگی شود ؛ همچنین احتمال با مشکل مواجه شدن عملکرد مغز استخوان نیز به شدت بالا می رود.

۲- از خطرات و نواقص تولد جلوگیری می کند

وجود سطح کافی ویتامین B12 در بدن برای یک بارداری سالم و کم خطر ضروری است.

بررسی ها نشان می دهد که مغز و سیستم عصبی جنین از بدن مادر ویتامین B12 دریافت می کند تا به درستی رشد نماید.

کمبود ویتامین B12 به خصوص در مراحل اولیه حاملگی ممکن است خطراتی همچون نقص سیستم عصبی را افزایش دهد ، باعث زایمان زودرس شود و یا سقط جنین را به همراه داشته باشد. ویتامین b12 : خواص ویتامین b12 به استنادهای علمی

در نتیجه سطح کافی ویتامین B12 برای بارداری سالم بسیار مهم و ضروری است و از مشکلات مادرزاد مغزی و نخاعی جلوگیری می کند.

۳- باعث سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان می شود

ویتامین B12 باعث سلامت استخوان ها می شود ، یک آزمایش که روی ۲۵۰۰ انسان بالغ انجام شد نشان داد که سطح کم این ویتامین باعث کم شدن سطح مواد معدنی استخوان می شود.

استخوان های که از مواد معدنی کمتری برخوردار هستند در طول زمان حساس تر و شکننده تر می شوند و همین امر می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

۴- خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد

دژنراسیون ماکولا یک بیماری چشم است که عمدتا روی دید مرکزی تاثیر می گذارد و بیشتر افراد مسن به وسیله این بیماری توانایی دیدن خود را از دست می دهند. حفظ سطح کافی ویتامین B12 به جلوگیری از خطر ابتلا به ماکولا  کمک می کند.

آزمایشی که شامل ۵۰۰۰ زن ۴۰ ساله یا بالاتر بود چنین نتیجه داد که مکمل ویتامین B12  همراه با اسید فولیک و ویتامین B6 خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

۵– علائم افسردگی را بهبود می بخشد

ویتامین B12 روی خلق و خوی انسان تاثیر گذار است، هرچند هنوز علت قابل قبولی برای این که چرا این ویتامین باعث تغییر خلق و خوی می شود وجود ندارد با این حال این ویتامین نقش مهمی در سنتز و متابولیسم سروتونین، این ماده شیمیایی برای تنظیم خلق و خو استفاده می شود.

بنابراین کم بود ویتامین B12 می تواند باعث کاهش سروتونين شود و این امر یکی از علل  افسردگی است ، بررسی ها نشان دهنده تاثیر زیاد ویتامین B12 برای درمان افسردگی است.

۶- افزایش نورون های مغز و کمک به حافظه

کمبود این ویتامین به ویژه در افراد مسن تر می تواند باعث کاهش حافظه شود. ویتامین B12 می تواند نقش مهمی در پیشگیری از آتروفی مغزی ایفا کند، این بیماری به معنای از دست دادن نورون ها در مغز است و اغلب به کاهش حافظه و یا زوال عقل منجر می شود.

یک مطالعه در افراد مبتلا به زوال عقل زودرس نشان داد که ترکیبی از این ویتامین و مکمل های اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش رشد  زوال ذهنی می شود .

ویتامین b12

۷- افزایش انرژی :

مکمل های ویتامین  B12 یه عنوان محصولات انرژی زا مورد استفاده قرار می گیرند ،همه ویتامین های B در تولید انرژی بدن نقش مهمی ایفا می کنند، گرچه لزوما خود انرژی زا نیستند .

در حال حاضر هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد که مکمل های این ویتامین می توانند انرژی را در افرادی که سطح کافی این ویتامین را در بدن خود دارند افزایش دهد .

از آنجا که ویتامین B12  در آب حل می شود ، بدن شما نمی تواند مقدار اضافی آن را ذخیره کند ، و هر بار مقدار اضافی از بدن شما خارج می شود ، اما اگر از مقدار کمی در بدن برخوردار باشید مصرف این ویتامین می تواند باعث افزایش انرژی شود ،در واقع، یکی از شایع ترین نشانه های اولیه کمبود ویتامین B12 خستگی یا کمبود انرژی است.

۸- کاهش هوموسیستئین و بهبود عملکرد قلب :

سطوح بالای هموسیستئین اسید آمینه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد ، اگر میزان ویتامین B12 در بدن کم باشد باعث افزایش سطح هموسیستئین در قلب می شود.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین B12 موجب کاهش سطح هوموسیستئین می شود که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد .

هر چند در حال حاضر شواهد علمی  زیادی برای تایید اینکه مکمل های این ویتامین در این مورد موثر هستند  وجود ندارد و تحقیقات روی این مورد همچنان ادامه دارد.

ویتامین b12

۹- سلامت پوست ، مو و ناخن با ویتامین  B12:

با توجه به نقش ویتامین B12 در تولید سلول ها، سطح کافی این ویتامین برای تقویت مو، پوست و ناخن ها ضروری است.

در واقع، سطح این ویتامین کم می تواند باعث بروز  اختلال های پوستی و غشائی مانند : هیپرپیگمانتاس، تغییر رنگ ناخن، تغییرات مو، ویتیلیگو (پیسی:از دست دادن رنگ پوست در قسمت هایی ) و زخم معده شود .

مکمل های این ویتامین به منظور بهبود علائم پوستی در افراد مبتلا به کمبود  این ویتامین بسیار موثر بوده است.

چه افرادی کمبود ویتامین B12 دارند ؟

کمبود ویتامین B12 ممکن است دو علت داشته باشد

  • فقر رژیم غذایی
  • ناتوانی بدن در جذب

کسانی که در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند عبارتند از:

  • سالمندان
  • افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک
  • کسانی که جراحی دستگاه گوارش دارند
  • افراد مبتلا به رژیم گیاهی سخت
  • افرادی که برای کنترل قند خون قرص هایی مانند متفورمین مصرف می کنند
  • کسانی که مهار کننده پروتئین پمپ را برای سوزش سر دل استفاده می کنند

برخی منابع غذایی ویتامین ب :

  • تمامی غلات
  • گوشت
  • تخم مرغ و لبنیات روزانه مانند شیر و پنیر
  • حبوبات ( لوبیا و عدس )
  • اکثر میوه ها از جمله میوه ازگیل ، موز ، آووکادو و..

 

  •  ویتامین b12
  •  ویتامین b12 برای گیاهخواران
  •  ویتامین b12 منابع
  •  ویتامین b12 سرطان
  •  ویتامین b12 خوراکی
  •  b12
  •  b12 foods
  •  b12 shots
  •  b12 deficiency
  •  b12 vitamin
  •  b12 benefits
  •  b12 supplements
  •  b12 tablets
  •  b12 side effects

b12 levels

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
( رای)

حتما ببینید

مشکلات در دوران رژیم و راهنمایی رعایت آن

مشکلات در دوران رژیم و راهنمایی رعایت آن

افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند معمولاً از طرف اطرافیان خود مورد …

چگونه قدرتمند شویم

چگونه قدرتمند شویم

فقط باید به سختی ورزش کنید، خوب غذا بخورید و با گذشت زمان قدرتمند‌تر می‌شوید. …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *