خانه / بانوان / بهترین ویتامین برای خانم ها چه ویتامینی است ؟
بهترین ویتامین برای خانم ها چه ویتامینی است ؟

بهترین ویتامین برای خانم ها چه ویتامینی است ؟

بهترین ویتامین برای خانم ها چه ویتامینی است ؟

بهترین ویتامین برای خانم ها چیست ؟ بسیاری از زنان به دلیل انتخاب نادرست رژیم غذایی و یا سوء تغذیه با کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری و حیاتی بدن مواجه اند. بهترین ویتامین برای خانم ها چه ویتامینی است ؟

۱۳ نوع ویتامین بهترین ویتامین برای خانم ها می‌باشد و برای بدن آن‌ها مورد نیاز است، از جمله ویتامین C ، A ، D ، E ، K و گروه ویتامین خانواده B (مانند تیامین و B12)؛ به اضافه مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری.

حدود ۳۰ درصد زنان در یک یا چند مورد مشابه کمبود ویتامین دارند که این مسئله با افزایش سن خطرناک می‌شود. اگر می خواهید بدانید بهترین ویتامین برای خانم ها چیست در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بهترین ویتامین برای خانم ها کدامند؟

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کمبود ویتامین و سوء تغذیه در زنان یک تهدید جدی به حساب می‌آید. این امر باعث می‌شود زنان در دوران زایمان ضعیف باشند و بیشتر به بیماری های عفونی مبتلا شوند. بهترین ویتامین برای خانم ها چه ویتامینی است ؟

همچنین زنان بعد از یائسگی در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند به دلیل کمبود ویتامین‌هایی مانند : K ، D و کلسیم. به علاوه ممکن است خطراتی برای بینایی آنها پیش بیاید و این نیز با کمبود آنتی اکسیدان و ویتامین‌هایی مانند A ، C رخ می‌دهد.

این که شما در چه سنی هستید مثلا ۲۰ سالگی، ۴۰ سالگی، ۷۰ سالگی فرقی نمی‌کند. باید از ویتامین‌ها و مواد معدنی به اندازه کافی استفاده کنید. بهترین ویتامین برای خانم ها عبارتند از:

  1. ویتامین‌های آنتی اکسیدان (ویتامین C,A,E)

این آنتی اکسیدان های محلول در چربی به مبارزه با رادیکال های آزاد می‌روند که عامل اصلی پیری و بسیاری از بیماری هایی است که بر قلب، چشم ها، پوست و مغز تاثیر می گذارند.

ویتامین C نه تنها ایمنی را در برابر سرماخوردگی، عفونت و سایر بیماری ها بهبود می بخشد، بلکه برای محافظت از بینایی و پوست شما نیز مفید است.

هر دو ویتامین A و E نیز برای محافظت از پوست و جلوگیری از بروز نشانه‌های پیری و سرطان پوست مفید است.

  1. ویتامین D3

ویتامین D3 را می‌‌توان با مصرف غذاهای خاصی مانند تخم مرغ، برخی از محصولات لبنی و قارچ‌های خاصی بدست آورد. هم مردان و هم زنان در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند چون اغلب وقت خود را در خانه و محل کار می‌گذرانند و حتی خارج از منزل درصد بالایی از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنند.

این ویتامین برای سلامت استخوان، عملکرد مغز، جلوگیری از اختلالات رفتاری و تعادل هورمونی بسیار حائز اهمیت است.

بهترین نتیجه را می‌توان خیلی ساده با حداکثر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه تماس مستقیم پوست با نور خورشید در روز بدست آورد.

  1. ویتامین K

برای ساخت و نگهداری استخوان‌های قوی، لخته شدن خون و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، بدن نیازمند این ویتامین می‌باشد. این ویتامین را می توان را جزو لیست بهترین ویتامین برای خانم ها قرار داد.

اگر برای مدت طولانی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دچار کمبود ویتامین k هستید.

دو نوع ویتامین K وجود دارد که هر دو آنها در رژیم غذایی هست. ویتامین K1 در سبزیجات و K2 در محصولات لبنی پیدا می‌شود. خوردن سبزیجات مختلف، از جمله سبزیجات با برگ سبز، کلم بروکلی، کلم ، ماهی و تخم مرغ توصیه می‌شود.

بهترین ویتامین برای خانم ها ویتامین B

  1. ویتامین B از جمله فولات

این ویتامین برای متابولیسم زنان، جلوگیری از خستگی و تقویت عملکرد بدن بسیار مهم است، زیرا این ویتامین با آهن کار می‌کند تا گلبول‌های قرمز را تولید کند و کالری‌هایی را که از خوردن به دست می‌آوریم را به سوخت برای بدن تبدیل کند.

فولات برای زنانی که دوران بارداری را می‌گذرانند بسیار مهم و حیاتی است، چون به رشد جنین و جلوگیری از نقایص زایمان، مغز و نخاع نوزاد کمک می‌کند. به همین دلیل کمبود فولات برای زنان باردار بسیار خطرناک است.

ویتامین B در محصولات حیوانی مثل: تخم مرغ، ماهی، گوشت، شیر و ماست وجود دارد. غذاهایی مثل اسفناج، سبزیجات، مارچوبه، مرکبات، حبوبات و لوبیا و هندواونه نیز دارای فولات می‌باشند. بهترین ویتامین برای خانم ها چه ویتامینی است ؟

اگرچه مواد مغذی زیر در دسته “ویتامین” ها قرار نمی‌گیرند (در واقع مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری هستند) اما مصرف این مواد مغذی برای زنان اهمیت زیادی داشته و کمبود آن باعث ایجاد عوارض و بیماری‌های زیادی می‌شود:

  1. آهن

کمبود آهن و کم خونی شایع ترین کمبود تغذیه ای زنان در جهان، به ویژه در زنان جوان است. بدن از آهن برای تولید هموگلوبین استفاده می‌کند، پروتئینی که از طریق خون اکسیژن را به ریه‌ها و سایر بافت‌های بدن منتقل می‌کند.

پروتئین های حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی و مرغ دارای آهن هستند. (سبزیجات برگدار و لوبیا با گیاهان گزینه خوبی می‌باشد) در رابطه با آهن علاوه بر مصرف مواد غذایی با ارزش بالا، استفاده از مکمل‌های آهن به خصوص در دختران جوان بسیار توصیه می‌شود

  1. ید

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پيشگيری از بيماری، زنان بين سنین ۲۰ تا ۳۹ سال کمترین میزان سطح ید در ادرار را نسبت به سایر گروه های سنی دارند.

مصرف ید برای زنان جوان باردار یا زنانی که می‌خواهند باردار شوند بسیار مهم است زیرا نقش مهمی در رشد جنین دارد.

غذاهای غنی از ید مانند سبزیجات دریایی و غذاهای دریایی، منابع اصلی این ماده مغذی به شمار می‌روند. کمبود ید باعث کم کاری تروئید، خستگی، عدم تعادل هورمونی و مشکل در طول بارداری را به دنبال دارد.

بهترین ویتامین برای خانم ها منیزیم

  1. منیزیم

منیزیم یکی از مهمترین مواد معدنی در بدن است و به عنوان یک الکترولیت، منیزیم به تنظیم کلسیم، پتاسیم و سدیم کمک می‌کند و برای بیش از ۳۰۰ عملکرد بیوشیمیایی مختلف در بدن ضروری است.

عارضه‌هایی نظیر اختلالات گوارشی، سندرم روده، استرس مزمن و مصرف داروهای مداوم می توانند سطح منیزیم افراد را کاهش دهد. گرفتگی عضلانی، بی خوابی، اسپاسم عضلانی، اضطراب، سردرد و مسائل گوارشی مانند یبوست می تواند نشانه‌ای از کمبود منیزیم باشد.

با مصرف غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات سبز برگ، جلبک دریایی، لوبیا، آجیل و دانه‌ها، به اندازه کافی از بروز بیماری‌ها جلوگیری کنید. علاوه بر موارد بالا از کلسیم و امگا ۳ نیز غافل نشوید.

آیا شما خانمی مبتلا به کمبود ویتامین هستید؟

مطالعات نشان داده اند که مصرف مواد مغذی زنان به شدت وابسته به عواملی مانند وضعیت اقتصادی، محیط اجتماعی و فرهنگی و عادات شخصی است. طبق یک یافته علمی حتی کودکان نیز مانند زنانی که کمبود ویتامین دارند با مشکلات شناختی، رشد، مقاومت بدنی کم در برابر عفونت و خطر بالای مرگ و میر روبرو هستند.

این احتمال نیز وجود دارد دیگر اعضای خانواده زنانی که از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی کمی بهره‌مند شده اند نیز درمعرض این کمبود قرار گرفته باشند.

عوامل خطرسازی که زنان را به احتمال زیاد با کمبود ویتامین یا مواد معدنی روبرو می‌کند عبارتند از:

  • رژیم غذایی فرآوری شده
  • گیاه خواران
  • وزن کم یا مصرف کالری کم
  • در سن باروری قرار داشتن
  • سن بالای ۶۵ سال
  • وضعیت اجتماعی و اقتصادی نامناسب و تحصیلات پایین.

محققان به این نتیجه رسیدند زنانی که در «سن باروری» و در حال آماده شدن برای داشتن فرزند هستند، وضعیت مناسب تغذیه قبل، در طول بارداری و بعد از بارداری، یک عنصر مهم در سلامت کلی باروری آنها می‌باشد.

تولید شیر نیز به شدت تحت تاثیر کالری، مصرف ویتامین و مواد معدنی قرار می‌گیرد، به همین دلیل مکمل‌ها برای مادران باردار و شیرده بسیار مهم هستند.

 

  •  خواص خوراکی ها
  •  رژیم و تغذیه
  •  سلامت و بهداشت زنان
  •  سلامتی و بهداشت

ویتامین ها و مکمل

 


  • کیفیت مطلب
به طور کلی
4
در حال ارسال
نظرات کاربر
3 (3 رای)

حتما ببینید

۵ حرکتی‌ که هر بانوی قدرتمندی نیازمند انجام آنها می‌باشد

۵ حرکتی‌ که هر بانوی قدرتمندی نیازمند انجام آنها می‌باشد

۵ حرکتی‌ که هر بانوی قدرتمندی نیازمند انجام آنها می‌باشد خانوم ها، زمان آن رسیده …

راهنمای کارامد عضله سازی برای بانوان

راهنمای کارامد عضله سازی برای بانوان

گاهی‌ اوقات اینگونه به نظر می‌رسد که همه زنان تنها به دنبال کاهش وزن و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *